Smykker

SMYKKER – IDEUDVIKLING OG PROCESSER
KURSUS I ODENSE DEN 01. – 03. OKT. 2010

Det var med nysgerrigheden uden på tøjet vi mødte op på Odense Fagskole fredag d. 1. oktober! Vi havde alle tilmeldt os et smykke kursus med titlen: Smykker – idé-udvikling og proces, med smykkedesigner Maris-Louise Kristensen.
Vi startede lige på og hårdt. Efter de obligatoriske madpakker smækkede Marie-Louise en opgave på tavlen:

Fortællingen: Lav et “smykke”, der fortæller om en oplevelse eller en person, der betyder noget for dig. “Smykket” skal indeholde en form for rum – rummet kan fungere som et konkret opbevaringsrum men kan også være tænkt abstrakt. DVS du skal igennem brug af form, farve, placering og materialer der genfortæller/refererer til personen/oplevelsen.

Puha på en fredag aften. Der blev fuldstændig ro i lokalet, tro det hvem der kan! Der blev tænkt og skrevet, og stille og roligt havde alle deres fortælling klar og ud fra fortællingerne voksede ideerne frem.
Fortællingerne blev fremlagt og arbejdet med smykkerne kunne gå i gang.

Lørdag eftermiddag holdt Marie-Louise et oplæg om hendes virke i Smykke universet i spændingsfeltet mellem det fine guldsmede arbejde og plastik og genbrug. Nogle fascinerende og spændende værker der bliver skabt fra hendes hånd.
Desuden viste hun et meget spændende diasshow med smykker af forskellige internationale smykkekunstnere med alt fra små fine ringe til meget voluminøse smykker.

Konklusionen efter en weekend i smykke universet er, at vi havde en spændende og interessant weekend i godt selskab, som altid. Nogen kom hjem med et halvt smykke nogen kom hjem med syv smykker, og alle kom hjem med nye ideer og teknikker. Så man må sige at kurset nåede sit mål om idé-udvikling og proces!