Inspireret til hækling

den 5. – 7. okt. 2012

Under introduktionsrunden blev hver deltager bedt om at fortælle om sine erfaringer med hækling. Samtidig lå det i luften, at de fleste ikke havde hæklet gennem mange år og havde en vis skepsis eller endog fobi overfor dette håndarbejde, men alligevel besad en vis nysgerrighed over for de seneste tendenser, efter at det igen er blevet på mode at hækle. Ikke mindst takket være innovative piger som Sidsel Sangild.
Derefter fik vi udleveret et fyldigt kompendium med masker, mønstre, tips og tricks, og vi startede kurset med at lære at slå op!

Det gik hurtigt op for os, at dette var en indføring i hæklingens mysterier for feinschmeckere. Hvorfor starte med at slå en løbeknude op, som giver en bule i arbejdet, når det kan undgås ved blot at sno garnet på den “rigtige” måde?
Og hvorfor ikke opnå en nydelig kant ved at hækle tilbage i luftmaskernes bagerste lænke i stedet for som oftest at hækle i den ene af lutsmaskens kantlænker?
Da det var på plads, gik vi videre til opslagning direkte i kædemaske, fastmaske osv. en elastisk kant, som er anvendelig i mange arbejder, og man sidder ikke med en uendelig luftmaskelænke, hvor man ikke rigtig har styr på den færdige længde.

I takt med at fobierne mod hækling forsvandt og blev afløst af mod og interesse for at kaste sig ud i større projekter, opstod behovet for at få det medbragte garnlager suppleret op. Derfor gik vi lørdag formiddag i stort set samlet trop til garnforretningen Tante Grøn, som absolut er et besøg værd, både den fysiske butik i Odense og på hjemmesiden www.tantegroen.dk.

Ikke alt blev som forventet, men så er det om at se nye muligheder. En prøve som på mystisk vis bliver større efterhånden kan ende som kjole til Barbie. en halsedisse blev lagt til side med kommentaren, at garnet kradsede, som om det var lillebroren til sisalgarn. Om som én sagde: jeg drømmer om en trøje i nordisk flerfarvemønster, men hvis det bliver en pulsvarmer er det også OK!
Ved evalueringen gav alle udtryk for, at kurset havde åbnet øjnene for et nyt syn på hækling, og der var stor ros til Sidsel Sangild, som du også kan lære nærmere at kende via www.paakrogen.wordpress.com.