Håndbroderi

Eksperimenterende broderi

Jytte Harboesgaard, vores instruktør fortalte om sin faglige (broderimæssige) løbebane. Uddannelse, undervisning og udgivelse af flere bøger. Hun har i den grad videreudviklet broderiet til fantastisk spændende og særdeles utraditionelle højder. Det er ikke kedeligt. Broderi på sten!

1. arbejdsform var et rotationsbroderi
Den skulle være god til at ryste en gruppe sammen. Vi fik hver udleveret et lyseblåt stk. stof og hvidt garn. Motivet skulle være en engel. Og stopuret blev sat på 10 min. Så måtte vi selv bestemme sting og garntykkelse. Vi måtte ingenting sige om, hvad vi havde broderet. Så det var bare om at fortsætte så godt man kunne på det, den foregående havde lavet. Det var ikke så nemt men meget morsomt.

2. metode.
Lege med et sting på stof lød øvelsen på. Hørlærred, blomstergarn fra Håndarbejdets Fremme og en nål uden spids var de givne ting. Vi “trak” hver et sting, som vi skulle arbejde med. Hvor meget kan man gøre med et sting? Lave det højt, bredt, rundt, forvrænge det … Midt på stoffet riede vi 4 firkanter, hvori vi skulle lave vores eksperimenter.

3. metode
Jytte lagde nogle meget smukke, stikkende “hylstre”, der lignede dem fra ægte kastanjer på et bord. De var oplæg og inspiration til den næste opgave. De opgivne ting var her stof, tråd, motiv og teknik, som var brodering af lige sting. Vi kunne sy stingene tæt, spredt, oven i hinanden, krydse og i alle retninger. Vi måtte selv bestemme. Trådtykkelsen var også op til os. Vi kunne tænke stort eller småt. Vi måtte ikke tegne, snakke eller pille op.
Dertil dejlig musik – Chopins Nocturner. Ingen tale overhovedet! Vi broderede i godt en time. Det var som meditation! Skønt.

4. metode, kniplingssyning
Vi tegnede en form. Vi måtte selv vælge form og tråd. Formen syede vi med nedlagt syning. Knaphulssting eller tungesting syede vi rundt og rundt, så hullet blev fyldt ud. Man kunne også sy frem og tilbage. Det blev til små juleting